Followers

Wednesday, 30 January 2013

Isu kahwin

Alhamdulillah..
Selawat dan salam untuk junjungan besar Nabi Muhammad SAW..


Pada satu petang..
"Ma... Apa pendapat ma jika anak2 ma ditakdirkan kahwin masa belajar??"
"Apa..?? Dah nak kahwin ke..??"
"Takdelah.. Tapi kak chik tanya kemungkinan yang bakal berlaku je.. hehe.. Biasalah.. anak2 ma kan dah besar.. Contohlah ma.. kalau ade orang masuk mintak kak.. ma dengan abah terima x?"
...Dalam hati.. berani pulak aku tanya soalan ni pada ma.... Masa tu ma ana berubah betul air mukanya..
"Ma bukan apa.. kak dengan kak chik baru je masuk U.. kalau boleh ma nak anak2 ma abiskan dulu belajarnya.. lepas tu kalau nak pikir pasal kahwin.. terserahlah... lagi pon nanti kalau kahwin masa belajar banyak benda nak kena pikir.. tanggungjawab sbgai seorang pelajar,isteri lagi.. nanti mampu ke nak pikul semua tuh?? Kalau nak belajar buat cara nak belajar.."
....Panjang pulak jwpn mak ana bila bab soal kahwin ni....
"Tapi ma.. ramai je orang kahwin masa belajar boleh berjaya.. semuanya atas diri kita..."
"Ye betul.. memang.. Tapi 4 tahun je belajar.. Takkan tak boleh tunggu.. 4 tahun kejap je.. bukannye lame."

Perbualan pada petang tu terhenti kat situ..
Ana rasa ade betulnya jugak pendapat mak ana tu..
4 years only.. Takkan x mampu tunggu?? Am I right??
Kalau zaman sekolah dulu kita sanggup tunggu smpi tamat sekolah menengah..
Takkan yang ni tak sanggup tunggu..
Lagi pun bukannya ade calon lagi..
hehehee..
Saja je nak tengok reaksi ma ana bila ditanya soalan like this...
Soalan cepu mas gitu..
Apa yg ma ana kata.. ana akan ingat... waktu belajar jangan nak pikir bab kahwin..
Tapi kan.. Kadang2 jealous jgk bila ana dgr crite2 dpd kawan yg mak2 dyeorang benarkan kahwin masa belajar.. hehehe..

Tapi takpe.. Kan Ajal Maut~Jodoh Pertemuan Semua Di Tangan Allah Taala..
Jadi muslimah2 jangan risau..
Tapi kita muslimah.. Berusaha dan terus berusahalah terus dan terus menjadi yang solehah..
Jangan ibarat menunggu bulan jatuh ke riba..
Mengharapkan lelaki yang soleh tapi kita kurang berusaha untuk menjadi wanita yang solehah..

Kata2 yang ana amik dri sahabat ana:
Nak jadi muslimah sejati itu susah,mukminah tambah susah,mujahidah juga payah,istiqamah lagi lah payah,namun susah itu takkan ku endah,akan ku gagah,akan ku tabah,demi Allah,demi solehah,kerna akhir pasti indah.. yakni menang atau Jannati..

Tapi sentiasalah berdoa agar mendapatkan yang baik..
Allah sentiasa memberikan yang terbaik untuk hambanya...
"In life Allah does not give u the people u want instead He gives u the people u need, to teach u, to hurt u, to love u and to make u exactly de way u should be.."

Kalau nak mencari cinta..
Carilah cinta Allah dan Rasulullah..
Sebelum kita cuba mengejar cinta manusia yg kita tak tahu yg kita bakal kecewa..
Yup.. kita mengejar cinta Allah dan Rasulullah yang memang kita tak akan kecewa..


Tapi time study.. study.. hargailah peluang dan umur kita sekarang..
Indahnya saat2 belajar di U..
Bahagiakanlah orang tua kita..
Tiada hadiah yang mereka harapkan dari kita kecuali Sebuah KEJAYAAN..

Setakat ini post ana pada kali ni..
Moga bermanfaat dan moga Allah redha..







6 comments:

  1. Kahwin!
    Nak juga tulis entry pasal kahwin.
    Tunggu~huhu~ InsyaaAllah :D
    PERBAIKI DIRI DAN SERULAH YANG LAIN <3

    ReplyDelete
  2. Hehe.. xtaulah mcm mne tibe2 ase nk tulis sal kahwin..

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Suka3!!! Bestlaaaa ala wt.. wt byk2 lg yaa..tntg tjuk ppe tw.. hihi ♥♥♥♥♥♥♥

      Delete
  4. InsyaAllah.. doakan ana ye shbt2 agr dpt manfaatkan blog sbgai medan dakwah..

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete